Одноразове (спеціальне) добровільне декларування:реквізити сплатити до бюджету
Після отримання від платника «Звітної»/«Звітної нової»/ «Уточнюючої» одноразової (спеціальної) добровільної декларації в Електронний кабінет (приватна частина) платнику буде направлено повідомлення щодо реквізитів для сплати сум збору з одноразового (спеціального) добровільного декларування за відповідною територією із зазначенням згенерованого QR-коду за кодом платежу 11011100.
При скануванні QR-коду на смартфоні користувача автоматично відкриватиметься мобільний застосунок банку зі сформованими реквізитами рахунків для сплати Збору.
У разі якщо платником була змінена адреса відповідно до «Нової звітної» або «Уточнюючої» Декларації, платнику буде направлено повідомлення з оновленими реквізитами для сплати суми Збору.
В Електронному кабінеті забезпечено автоматичне заповнення платіжного доручення на підставі даних платника.
Застосування переваг міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування: переклад довідки
Підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи:
- довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України,
- а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України (п. 103.4 ст. 103 ПКУ).
Довідка видається компетентним (уповноваженим) органом відповідної країни, визначеним міжнародним договором України, за формою, затвердженою згідно із законодавством відповідної країни, і повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України (п. 133.5 ст. 103 ПКУ).
Відповідно до ст. 10 Конституції України державною мовою в Україні є українська мова.
Переклад довідки, що підтверджує резидентський статус нерезидента, для застосування переваг міжнародного договору про уникнення подвійного оподаткування не має такої ж юридичної сили, як її оригінал. Автентичність копії довідки (достовірність, відповідність її оригіналові) має бути засвідчено.
Стаття 79 Закону України «Про нотаріат» передбачає засвідчення вірності перекладу.
Нотаріус засвідчує вірність перекладу документа з однієї мови на іншу, якщо він знає відповідні мови.
Якщо нотаріус не знає відповідних мов, переклад документа може бути зроблено перекладачем, справжність підпису якого засвідчує нотаріус.
Перелік країн, з якими Україною укладені міжнародні договори про уникнення подвійного оподаткування наведений, у листі ДПС від 04.02.2020 № 1852/7/99-00-09-02-02-07.
За якими цінами здійснюється продаж тютюнових виробів у роздрібній мережі?
Тютюнові вироби – це сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання чи жування (п.п. 14.1.252 ст. 14 ПКУ).
Тютюнові вироби відносяться до підакцизних товарів (п. 215.1 ст. 215 ПКУ).
У разі обчислення акцизного податку із застосуванням адвалорних ставок базою оподаткування є вартість реалізованого товару, за встановленими виробником/імпортером максимальними роздрібними цінами (МРЦ) на товари, з урахуванням ПДВ та акцизного податку (п. 214.1 ст. 214 ПКУ).
Для тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну ставка акцизного податку становить 5% (п. 215.3.10 ст. 215 ПКУ).
Базою оподаткування акцизним податком є вартість (з ПДВ та без урахування акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів) підакцизних товарів (п.п. 214.1.4 ст. 214 ПКУ).
Отже, у роздрібній мережі продаж сигарет (з фільтром та без фільтру) та цигарок здійснюється за цінами, не вищими за МРЦ, збільшеними на суму акцизного податку з роздрібної торгівлі підакцизних товарів (тобто, до вартості пачки сигарет чи цигарок (з урахуванням ПДВ та акцизного податку (крім акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів)), не вищої за МРЦ (100 відс.), додається акцизний податок з роздрібної торгівлі підакцизними товарами – 5% вказаної вартості.
Вартість пачки сигарет (цигарок), вище якої її реалізацію не дозволено, можна отримати помноживши МРЦ (вказану на пачці) на 1,05.
Строки оскарження в суді повідомлень-рішень податкового органу
Платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу у будь-який момент після отримання такого рішення (п. 56.18 ст. 56 ПКУ).
При зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов’язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Статтею 102 ПКУ врегульовано питання застосування строків давності визначення податкових зобов’язань, які становлять 1095 днів.
У разі коли до подання позовної заяви проводилася процедура адміністративного оскарження, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення контролюючого органу про нарахування грошового зобов’язання протягом місяця, що настає за днем закінчення процедури адміністративного оскарження відповідно до п. 56.17 ст. 56 ПКУ (п. 56.19 ст. 56 ПКУ).
Оскільки два зазначені приписи ПКУ по-різному регулюють ті самі правовідносини і при цьому суперечать один одному (п. 56.18 і п. 56.19 ст. 56 ПКУ), то відповідно до п. 56.21 ст. 56 ПКУ перевагу надано саме п. 56.18 ст.56 ПКУ, що передбачає більш тривалий строк для звернення до суду (1095 днів).
Отже, строк для звернення до суду платника податків із вимогою щодо визнання протиправним рішення контролюючого органу повинен визначатися за правилами п. 56.18 ст. 56 ПКУ (1095 днів із дня отримання такого рішення), незалежно від того, чи скористалася особа своїм правом на досудове вирішення спору шляхом застосування процедури адміністративного оскарження.
Одноразове (спеціальне) добровільне декларування: коли подається уточнююча декларація?
Одноразова (спеціальна) добровільна декларація підлягає перевірці у спеціальному порядку (п. 15 підрозд. 94 розд. XX «Перехідні положення ПКУ).
Одноразова (спеціальна) добровільна декларація підлягає камеральній перевірці протягом 60 календарних днів, що настають за днем її подання.
Уточнююча Декларація подається декларантом:
- у разі виявлення контролюючим органом, за результатами камеральної перевірки арифметичних та логічних помилок, що не призвели до недоплати суми збору (абз. другий п.п. 15.1 п. 15 підрозд. 94 розд. XX ПКУ);
- у разі виявлення контролюючим органом, за результатами камеральної перевірки арифметичної помилки, що призвела до недоплати суми збору (абз. третій п.п. 15.1 п. 15 підрозд. 94 розд. XX ПКУ);
- у разі виявлення контролюючим органом, за результатами камеральної перевірки арифметичної помилки, що призвела до переплати суми збору (абз. четвертий п.п. 15.1 п. 15 підрозд. 94 розд. XX ПКУ);
- після подання Декларації та протягом періоду одноразового (спеціального) добровільного декларування декларант може одноразово скористатися правом додаткового розміщення коштів у національній та/або іноземній валюті у готівковій формі та/або банківських металах на спеціальному рахунку (абз. другий п. 9 підрозд. 94 розд. XX ПКУ).
- після завершення періоду проведення одноразового (спеціального) добровільного декларування платник має право подати уточнюючий розрахунок до раніше поданої Декларації виключно у випадках, передбачених підрозд. 94 розд. XX ПКУ (абз. перший п.п. 6.3 п. 6 підрозд. 94 розд. XX ПКУ);
При цьому, в даному випадку уточнююча Декларація подається декларантом за умови подання ним звітної (нової звітної) Декларації до строку закінчення зазначеного декларування та отримання за результатами проведеної камеральної перевірки повідомлення.
Уточнююча Декларація подається протягом 20 календарних днів з дня отримання такого повідомлення.
Детальніше з порядком одноразового (спеціального) добровільного декларування можна ознайомитися за посиланням: https://tax.gov.ua/baneryi/odnorazove-dobrovilne-deklaruvannya.
ДПС України на офіційному вебпорталі у банері «Одноразове добровільне декларування» розміщено приклади заповнення одноразової (спеціальної) добровільної декларації.Ознайомитись з інформацією можна за посиланням: https://bit.ly/3DqKQvB
Підприємець припиняє підприємницьку діяльність: що необхідно знати?
Якщо платник податків ліквідується чи реорганізується (у тому числі до закінчення податкового (звітного) періоду), декларація, зокрема, з місцевих податків і зборів може подаватися за податковий (звітний) період, на який припадає дата ліквідації чи реорганізації, до закінчення такого звітного періоду (п.п. 49.18.8 ст. 49 ПКУ).
Внесення до Державного реєстру запису про припинення діяльності фізичною особою не припиняє її зобов’язань, що виникли під час провадження підприємницької та не змінює строків, порядків виконання таких зобов’язань та застосування штрафних санкцій і нарахування пені за їх невиконання (п.п. 65.10.4 ст. 65 ПКУ).
У разі припинення платником єдиного податку господарської діяльності податкові зобов’язання із сплати єдиного податку нараховуються до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому анульовано реєстрацію за рішенням контролюючого органу на підставі отриманого від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності (абзац перший п. 295.8 ст. 295 ПКУ).
Останнім податковим (звітним) періодом вважається період, у якому відповідним контролюючим органом отримано від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення (п. 294.6 ст. 294 ПКУ).
З 01.04.2021 року податкова декларація платника єдиного податку - підприємця подається за формою, затвердженою наказом МФУ від 19.06.2015 № 578 (в редакції від 09.12.2020 № 752), у складі якої передбачено подання звітності про нарахування єдиного внеску до органу ДПС за основним місцем обліку платника єдиного внеску.
Отже, фізичні особи, щодо яких до Єдиного державного реєстру внесено запис про припинення підприємницької діяльності фізичної особи – підприємця, подають Декларації востаннє за податковий (звітний) квартал, в якому проведено державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності, з наростаючим підсумком з початку року протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу або до закінчення такого звітного періоду на який припадає дата ліквідації.
У полі 8 «Особливі відмітки» Декларації у рядку 8.1 «платника податку, що подає декларацію за останній податковий (звітний) період, на який припадає дата державної реєстрації припинення» проставляється позначка «+».
Остання Декларація подається особисто (уповноваженою на це особою) або надсилаються поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення.
Фізичні особи, разом з останньою Декларацією подають додаток 1 «Відомості про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску» (крім фізичних осіб, які звільняються від сплати за себе єдиного внеску відповідно до Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»).
Платникам податку на прибуток: амортизація основних засобів у разі їх уцінки/дооцінки
Об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінансовій звітності підприємства на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ (п.п. 134.1.1 ст. 134 ПКУ).
Коригування фінансового результату до оподаткування здійснюється на результат переоцінки основних засобів і нематеріальних активів, що передбачає:
- збільшення фінансового результату до оподаткування на суму уцінки та втрат від зменшення корисності основних засобів або нематеріальних активів, включених до витрат звітного періоду відповідно НП(БО) або міжнародних стандартів фінансової звітності (абз. третій п. 138.1 ст. 138 ПКУ),
- та зменшення фінансового результату до оподаткування на суму дооцінки та вигід від відновлення корисності основних засобів або нематеріальних активів в межах попередньо віднесених до витрат уцінки та втрат від зменшення корисності основних засобів або нематеріальних активів, проведеної відповідно до НП(БО) або міжнародних стандартів фінансової звітності (абз. четвертий п. 138.2 ст. 138 ПКУ).
Для розрахунку амортизації визначається вартість основних засобів та нематеріальних активів без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку (п.п. 138.3.1 ст. 138 ПКУ) .
Отже, результати переоцінки (уцінки, дооцінки) основних засобів і нематеріальних активів, яка проведена відповідно до НП(БО) або міжнародних стандартів фінансової звітності, не враховуються при нарахуванні амортизації необоротних активів згідно зі ст. 138 ПКУ та відповідно при розрахунку податку на прибуток підприємств.
Самостійне виправлення помилок за І – ІІІ квартали 2020 року: чи є штрафи?
У разі самостійного виправлення помилок, виявлених у податкових деклараціях за звітні (податкові) періоди І – ІІІ квартали 2020 року (крім ПДВ, акцизного податку, рентної плати), протягом періоду проведення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню COVID-19 (по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину):
- платник податку на суму заниженого податкового зобов’язання не нараховує штрафні санкції, передбачені п. 50.1 ст. 50 ПКУ та пеню.
У разі самостійного виправлення помилок, виявлених у податкових деклараціях з ПДВ, акцизного податку, рентної плати за звітні (податкові) періоди, які припадають на період проведення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню COVID-19, платник податку на суму заниженого податкового зобов’язання повинен нарахувати штрафні санкції, передбачені п. 50.1 ст. 50 ПКУ.
Пеня, на суму заниженого податкового зобов’язання, протягом таких періодів не нараховується відповідно до п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ.
Підприємцям на загальній системі: що необхідно знати про облік діяльності
Фізичні особи - підприємці зобов'язані вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет (п. 177.10 ст. 177 ПКУ).
Із 1 січня 2021 року підприємці - платники єдиного податку І і ІІ груп та платники єдиного податку ІІІ групи, які не є платниками ПДВ, ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів.
Для підприємців, які обрали загальну систему оподаткування, та самозайнятих осіб і надалі залишається обов'язок ведення обліку доходів і витрат за типовою формою.
Облік доходів та витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді.
Типова форма, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами - підприємцями, затверджена наказом МФУ від 13.05.2021 № 261 "Про затвердження типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами - підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення".
Починаючи з 16.07.2021 фізичні особи - підприємці на загальній системі оподаткування зобов'язані вести облік доходів і витрат за Типовою формою, затвердженою Порядком № 261, яка не підлягає реєстрації у контролюючому органі.
Пунктом 1 розд. I Порядку № 261 визначено, що на підставі первинних документів за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід / понесено витрати, здійснюються записи про отримані доходи та документально підтверджені витрати.
Неведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов'язкову форму обліку, - тягне за собою попередження або накладення штрафу у розмірі від трьох до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (частина перша ст. 1641 КУпАП).
Дії, передбачені частиною першою ст. 1641 КУпАП, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за те ж порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу у розмірі від п'яти до восьми неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Враховуючи викладене, за неведення обліку доходів і витрат в паперовому та/або електронному вигляді фізична особа - підприємець на загальній системі оподаткування притягується до адміністративної відповідальності.
Електронний кабінет: сервіс «Реєстр платників єдиного податку»
У відкритій та приватній частинах Електронного кабiнету, розміщеного на офіційному вебпорталі ДПС (https://cabinet.tax.gov.ua), платники податків мають доступ, зокрема до сервісу «Реєстр платників єдиного податку».
Робота у приватній частині здійснюється з використанням електронного цифрового підпису (кваліфікованого електронного підпису), що сертифікований у будь-якого Кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
Для перевірки даних, зокрема, про дату (період) обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платником податків або дату виключення з реєстру платників єдиного податку достатньо здійснити пошук за податковим номером (серією та номером паспорта) або найменуванням/ПІБ платника податків.
Інформація про юридичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи у відкритій та приватній частинах Електронного кабінету відсутня. Набори даних про юридичних осіб – платників єдиного податку четвертої групи оприлюднюються на офіційному вебпорталі ДПС окремим файлом від основного Реєстру платників єдиного податку у форматі xlsx за посиланням: Головна/Відкриті дані/Рєстр платників єдиного податку.
Важливо знати!
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/broshuri-ta-listivki/ розміщено Інформаційні листи, які присвячені нововведенням, що запроваджені Законами України.
Такі листи ґрунтуються на положеннях чинного законодавства та практики його застосування та носять інформаційний характер щодо практичного застосування норм податкового законодавства.
При цьому, кожен платник податку у порядку, визначеному ст. 52 і 53 ПКУ, може звернутись до контролюючого органу з наведенням фактичних обставин операції для отримання індивідуальної податкової консультації.
Щодо правил трансфертного ціноутворення
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/zakonodavstvo/podatkove-zakonodavstvo/uzagalnyuyuchi-podatkovi-konsultatsii/75260.html розміщено:
- Наказ Міністерства фінансів України від 08.02.2021 № 67 "Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації щодо деяких питань застосування правил трансфертного ціноутворення".
Так, в Узагальнюючій податковій консультації №67, зокрема, зазначено перелік інформації, яку повинна містити документація з трансфертного ціноутворення, критерії визнання пов’язаних осіб, застосування штрафних санкцій та інші.
До уваги платників податків
Головне управління ДПС у Запорізькій області повідомляє, що ДПС України на офіційному вебпорталі розмістило інформаційне повідомлення щодо оновлення Класифікатора сфер застосування реєстраторів розрахункових операцій.
Ознайомитись з інформацією можна за посиланням: https://tax.gov.ua/media-tsentr/novini/511204.html
Одноразове (спеціальне) добровільне декларування: знайомтесь з інформацією на сайті ДПС
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/baneryi/odnorazove-dobrovilne-deklaruvannya розміщено банер «Одноразове (спеціальне) добровільне декларування».
На зазначеному інформаційному ресурсі розміщено:
- Нормативно - правові акти з питань одноразового (спеціального) добровільного декларування;
- Повідомлення;
- Роз'яснення для платників податків (роз'яснення, запитання-відповіді, інформаційні листи, презентації).
Платникам податків: скористуйтесь ресурсом «Онлайн навчання»
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://tax.gov.ua/diyalnist-/onlayn-navchannya/ розміщена рубрика «Онлайн навчання».
Ресурс «Онлайн навчання» містить презентаційні матеріали та відеоуроки щодо таких напрямків:
- Одноразове (спеціальне) добровільне декларування;
- Податкові послуги на порталі Дія,
- Довірчі електронні послуги,
- Електронний кабінет,
- Державний реєстр фізичних осіб - платників податків,
- Спрощена система оподаткування,
- РРО, ПРРО,
- Податкова звітність.
Якщо необхідно знати ставки місцевих податків та зборів
На офіційному вебпорталі ДПС за посиланням: https://zp.tax.gov.ua/rishennya-mistsevih-rad-/ розміщені Рішення місцевих рад, з зазначенням ставок місцевих податків і зборів:
- податку на майно (податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки; транспортного податку; плати за землю);
- єдиного податку;
- місцевих зборів (збору за місця для паркування транспортних засобів; туристичного збору).
ГУ ДПС у Запорізькій області